Wat is Integratieve Kindertherapie en hoe werkt het in de praktijk

Wat is Integratieve kindertherapie en hoe werkt het in de praktijk?

Integratieve kindertherapie is een kindgerichte en kortdurende vorm van psychotherapie voor kinderen van 4 t/m 16 jaar.

Elk gedrag is communicatie. Kinderen geven altijd (onbewust) iets aan met hun gedrag. Integratieve kindertherapeuten gaan ervan uit dat elk kind een goede reden heeft om te doen zoals het doet. Als ouder wil je dat het goed gaat met je kind en dat het gelukkig is. Ook elk kind wil zich gelukkig, veilig en tevreden voelen. Soms lukt dit niet, daarvoor kunnen verschillende redenen zijn.

Tijdens de therapie gaat een van ons samen met je kind op zoektocht naar de oorzaak van de klacht(en). Daarbij staat het kind centraal, het kind is namelijk ervaringsdeskundige van zijn eigen probleem.

De basis van waaruit gewerkt wordt is: ‘Het kind weet het, kan het én doet het’.
Je kind weet zelf wat het probleem is, kan het zelf aanpakken en doet dat op de manier die het zelf kiest.

Je kind gaat op zoek door middel van spel, schilderen, tekenen, knutselen, spelletjes, oefeningen, ontspanning, muziek en praten, naar de kwaliteiten die het in huis heeft en wat het best bij hem of haar past. Oftewel je kind is expert op zichzelf.

Door gebruik te maken van zijn eigen krachten en kwaliteiten, zal je kind steeds meer inzicht krijgen in eigen gedrag, gevoelens en gedachten. Het doel is uiteindelijk dat je kind controle krijgt over zijn klacht en zich weer verder kan ontwikkelen en groeien.

Als Integratief Kindertherapeut bekijken we je kind vanuit verschillende invalshoeken tegelijk. In de loop der tijd zijn er 6 verschillende verklaringsmodellen ontstaan:


Psychodynamische model
onverwerkt verleden, oude nare ervaring
Stressmodel
draagkracht vergroten of draaglast verkleinen
Gedragstherapie
aan- en afleren van gedrag, sociale vaardigheden
Somatische model
wat vertelt het lichaam, waar is de klacht voelbaar
Gezinstherapeutische model
communicatie binnen het gezin
Transpersoonlijke model
wie hij of zij echt is en welke mogelijkheden heb je 

Hoe werkt het in de praktijk?
HET THERAPIEVERLOOP
De eerste sessie betreft de kennismaking van de ouder(s) met de kindertherapeut. In deze intake bespreekt de kindertherapeut de ervaringen van de ouder(s) met de klacht van het kind. Ouder(s) krijgen vooraf een uitgebreid informatieformulier opgestuurd met als doel alvast na te denken over de klacht van zowel kind als ouder, daarnaast wordt ingegaan op het hele (gezins) systeem.
Daarna volgt de onderzoeksfase, waarin het kind en de therapeut contact opbouwen en de klacht van het kind zo helder mogelijk krijgen.

Na of tijdens deze fase volgt een gesprek met de ouder(s) over het behandelplan en het verdere verloop van de behandeling. De therapie richt zich op de binnenwereld van het kind, de relatie binnen het gezin en de relaties met de ‘buitenwereld’ zoals school vrienden en vriendinnen.

Afhankelijk van de duur en het soort klacht volgt er met regelmaat een oudergesprek, waarin ook de ouder(s) meegenomen worden in het hele therapeutische proces.


© Copyright 2020 Sas4Kids. Alle rechten voorbehouden

Mobirise page creator - Try here